Test – Hoyt Spyder Turbo

turbofull-500x500

Hoyt er nu kommet med afløseren for Vector – nemlig Spyder serien, der omfatter Spyder 30, Spyder 34 og Spyder Turbo.
Jeg måtte prøve en Spyder Turbo og har nu testet den i en måneds tid.
Hastigheden er opgivet til 340 ATA Speed.
Hoyt reklamerer desuden med at den er testet til at kunne holde til 1500 tørskud!
Buen der testes er en Spyder Turbo, 60-70#, RH, træklgd. 29″ i Realtree Xtra camo.
Sigte: G5 XR
Pilehylde: QAD Ultra HDX
Release: Spot-Hogg Wise guy
Stab: Octane 7″
Pil: Beman ICS Hunter – Spine 300 /m. Blazer 2″ R. Helical / 100 grains Saunders Fieldpoint

FINISH
Buen fås i ikke mindre end 16 farvekombinationer, herunder Realtree Xtra, Realtree Max-1, Realtree Snow og Blackout. De europæiske distributører tager dog kun Realtree Xtra og Blackout hjem indtil videre. Resten skal bestilles hjem specielt.
Realtree Xtra camo-mønstret ser fint ud til dansk jagt.

finish-hoyt

Generelt virker finishen solid og hårdfør på både ben og håndsektion.
Der er dog flere steder på min bue hvor aquafilmen (camofilm der lægges på i vand) – lapper over hinanden – måske har operatøren haft en dårlig dag. Det ser lidt ud som når jeg selv kæmper med at få revet et stykke vitawrap til madpakkerne lige af – det er jeg ikke god til 🙂
Selvom det er en lille detalje må man forvente af en bue til omkring 7000 kr at dette er i orden.

HÅNDSEKTIONEN
Buens håndsektion er designmæssigt tydeligt fra Hoyt, men har alligevel ændret sig en del fra tidligere designs som Vector. Der er fjernet en del materiale der medvirker til at gøre buen lettere til 4,0 pund.
En lille ulempe ved halvcirkel formen på riseren er, at den ikke passer ned i ret mange af de mest almindeligt solgte hardcase kufferter i DK.

Under pilehylden har Hoyt forsynet riseren med deres Silent Shelf Technology – som såmænd bare er et stykke gummi der skal forhindre støj hvis pilen falder af hylden – en fin lille detalje, men som nok ikke har den store praktiske betydning, nu hvor de fleste buejægere benytter hylder hvor pilen ikke kan falde af.
En stort fordel er dog, at støj fra en evt. drop down pilehylde er helt elimineret.

silent-shelf-page

Ligeledes er håndsektionen vredet ca. 3/4 tomme til siden hvor stabilisatoren skrues på, for at modvirke den vægt som sigtet og evt. kogger har på modsat side.
Håndsektionen har en fast roller-guard der ikke giver sig. Dette bevirker at der skal være en smule cam-lean på øverste hjul i ikke-trukket tilstand.

GREBET
Grebet på Hoyt’en er deres laminerede pro-fit greb i træ der ergonomisk ligger godt i hånden. TIl min smag er der for bredt og provokerer til grebsfejl. Jeg pillede mit greb af og fik bedre skudgrupper på 30 og 40 meter. Man kan i stedet for grebet få sideplader.

pro_fit_page

BUEBEN
Benene er konstrueret med MML technologi – multi layer technology. Det er så nyt, at det endnu ikke er opdateret på Hoyts hjemmeside og jeg kommer med info senere.
Buebenene er fæstnet i Buebenslommer kaldet X-lite prolock-Pocket som er en videreudvikling af sidste års ProLock system- X-lite må betyde lavere vægt, men er endnu ikke beskrevet på Hoyts hjemmeside. Jeg har skruet buen lidt op og ned og systemet virker meget solidt bygget og boltene går meget let.
Jeg har målt buen i hastighed og “Turbo” er ingen overdrivelse – denne bue er meget hurtig.

CAMSYSTEM – RKT Cam & a half
Hvor skal jeg begynde. Jeg havde ikke stiftet bekendtskab med dette cam system før og kom også på lidt af en opgave under trimning af buen.

RKT Cam & a half er et hybridsystem – dvs en mellemting mellem single cam og dual cam. På dual cam systemer er Camhjulene ens – blot en spejling af hinanden og har hvert sit sæt
kontrolkabler. Ved single cam systemer er hjulet øverst et rundt “idler-hjul” og nederste hjul et excentrisk camhjul. Singlecamsystemet er bygget anderledes op hvor strengen indgår i
styringen af camsystemet. Et kontrolkabel sørger for at timing altid er ens ved at lænke de to hjul sammen.
Hoyts Cam & a Half benytter kabel/strengesystemet fra singlecam og har 2 excentriske cam hjul som dual camsystemet. Fordelene skulle være at opnå hurtigheden i dual-cam systemet og stabiliteten fra single-cam systemet.

tech-logo-cam-half  cam_rkt_large

RKT cam’s fås i 3 størrelser, tilpasset træklængder fra:
Cam1: 25.4-26″
Cam2: 26-28″
Cam3: 28-30″

Dette for at man opnår fuld udnyttelse af cam-hjulene ved altid at få en fuld rotation.

TRÆKKURVE
RKT camhjulet er også bygget således op, at den bliver lettere at trække jo længere ud i trækket man kommer – svarende til hvor mange kræfter man har i trækket. Dette er ret genialt. Dette kaldes “Ergo-draw” og er en af de ting der gør trækkurven meget behagelig.
Jeg startede med at skrue buen i bund og den maxede ud på 71#

Jeg blev mildest talt meget overrasket over hvor nem den var at trække og føltes som 66-67# pund på min Insanity CPXL. Jeg fik faktisk næsten 5 pund foræret takket være RKT camhjulet.

Trækkurven starter lidt hårdt op og bliver blødere og blødere.
Bagvæggen er pænt solid med en lille bitte “elastik” og er behagelig.
Krybningen (Creep) var een af de ting jeg var meget spændt på ved denne bue.
71# og agressive cams er som regel ikke særligt tilgivende. Her måtte jeg sande, at buen er yderst behagelig at holde ude i trækket. Der kan krybes ret meget og du får en advarsel i god tid inden buen vil fremad og man kan altid nå at redde den hvis man har tendens til at krybe lidt.
Take-down er også rimeligt behageligt på grund af Ergodraw systemet.

ROLLER-GUARD
Hoyt Roller guarden er en såkaldt “Inline rollerguard” der er bøjet ind mod midten for at minimere vrid (Bow-torque)  i skuddet. Det er et skridt på vejen, men da roller-guarden er af stål og derfor naturligvis helt stiv, er en mere fleksibel roller-guard at ønske på fremtidige modeller.
Man kan måske kalde det lidt flueknepperi, men en velkonstrueret roller-guard der kan flexe, minimerer altså også fejl begået af skytten og giver en “overall” mere ensartet skydning.

SKYDEOPLEVELSE
Det er den 70# bue jeg til dato har prøvet der har været mest behagelig at skyde med – den er simpelt hen 100% pålidelig. Dette påvirker også psyken hos skytten der naturligt kommer til at skyde bedre og laver bedre skudgrupper ved fx. mange pund. Buen er let skudt og behagelig med meget få vibrationer. En strengedæmper hjælper med til dette. Det at buen ikke bare vil frem så snart du kommer til at krybe en smule, giver en god tryghed og man bliver hurtigt dus med buen.
Balancen i buen er formidabel. Den vil ingen steder efter skuddet og man kan også holde buen utroligt stille, selv uden brug af stabilisator.

Spyder Turbo er også en meget hurtig bue med kun 6″ strengehøjde. Laver du en fejl det ses på pilens bane som det gælder for alle buer med lav strengehøjde på 5-6 tommer.
Buen skal indstilles og tunes korrekt – ellers skyder den mindre godt – hvilket også gør sig gældende for de fleste buer.

DÆMPENDE FORANSTALTNINGER
Foruden strengestoppet på riseren, har Hoyt i 2013 forsynet buebenene på high-end buerne med “Airshox” som er en slags gummidæmpere der absorbere støj og vibrationer fra buebenene. Det virker tilsyneladende fint for buen er meget støjsvag. Man kan dog afmontere dem med blot en
Umbraco nøgle og spare lidt vægt. Til jagtbrug bør man dog overveje at forsyne buen med yderlige ting til lyddæmpning.

2013-hoyt-airshox-detail

HASTIGHED
Hoyt har opgivet Spyder Turbo til 340 FPS ATA og er dermed den hurtigste Hoyt bue på markedet.
Før test i Chronografen blev buen (60-70) skruet helt i bund og vægten viste 71 pund.
Pil 1. – 356 grains (23 gram) Easton flatline, træklængde 29″: chronografen viste 325 fps
Pil 2. – 416 grains (27 gram) Beman ICS Hunter: 303 fps

Med lidt omregninger betyder dette at buen holder de lovede 340 fps ATA

TUNING – TUNINGS-VENLIGHED
Jeg vil ikke komme nærmere ind på dynamikken i “Cam-&-a-half” systemet , men hvis man selv ønsker at kunne trimme dette system korrekt, kræver det at man sætter sig ret grundigt ind i dynamikken og søger en del på nettet.
Hvis du ikke har mod på dette, anbefaler jeg, at man ikke forlader sin Hoyt forhandler før man har et “bullethole” med et skaft uden faner på 5 og 15 meters afstand.
Systemet er absolut ikke nogen nem sag at tune korrekt – det kan skyldes mine sparsomme evner som “buetuner” men det lykkedes mig dog til sidst 🙂

DESIGN
Spyder Turbo er i min optik en meget harmonisk og flot designet bue.

spyderturbo1

BRUGSOMRÅDER
Den må siges at være en fantastisk jagtbue der med 71# og 29″ træklgd., kan sende en 500 grains (32,4g) pil afsted med ca 280 fps og dermed så meget som hele 120 joule kinetisk energi!
Der produceres masser af energi og hastighed og kan bruges til store vildtarter med tunge pile.

RESUMÉ
Hoyt beskriver buen som “A Predator above all else!”
Hoyt Spyder Turbo er en fantastisk bue til dem der ønsker masser af power og fart på en let måde. Hoyt garanterer også at den er testet til 1500 tørskud. Den virker som en meget solidt bygget bue der holder – faktisk den mest solidt byggede bue jeg endnu har testet.
Den er til dato også den mest behagelige og let skudte 70 punds-bue jeg har prøvet. Det er dog ikke nogen begynderbue, for skydeformen og teknikken skal være i orden som ved den fleste buer med 6″ strengehøjde. Som mindre øvet vil jeg anbefale at man lægger ud med en Spyder 30 eller Spyder 34 der begge har 7″ strengehøjde.

Der er ingen tvivl om, at hvis jeg skal til udlandet efter storvildt – er Spyder Turbo til enhver tid et oplagt valg!

Ulemper:
Buen er, for en amatør-skytte som jeg, relativt svær at tune og man skal bruge en del tid på at sætte sig ind i dynamikken omkring Cam-and-a-half systemet.
Hoyt fabriks-strengene fik i 2012 kritik for at strække sig. På 2013 modellerne skulle der efter sigende være nye strenge i BCY 8190 materiale fra FUSE, hvilket er en stor forbedring fra 2012 hvor strenge fra brownell gav store problemer.
Jeg har under forløbet med buen registreret, at strengene giver sig en smule og det kan gå ud over tuningen, men det er ikke unormalt for fabriksstrenge. Strengene fra FUSE ser ud til at være udmærkede  fabriksstrenge.
Generelt, hvis man har været uheldig at få en bue hvor strengene giver sig, tror jeg det bedste man kan gøre er, at starte med at hugge 300-400 skud afsted med buen på 3d banen eller skiven og bare træne greb og aftræk og være ligeglad med hvordan den skyder. Når dette er gjort, kan man så påbegynde tuningen.
Når du får din bue, så notér Aksel-til-aksel længden og notér dig om den ændrer sig løbende.
Bemærk! – Nye buestrenge og kabler vil altid ændre sig en lille smule, men ikke så meget så det går afgørende ud over skydeegenskaberne.
Ligeledes kan træklængden også påvirkes ved strenge der giver sig. Har du været uheldig med strenge, dækkes det sikkert af garantien eller kan din forhandler sikkert afhjælpe problemet. Ellers kan man jo altid få et bud på nye strenge fra fx. Winners Choice…

DATA:
Strengehøjde: 6”
Længde: 34”
Træklgd.: 24.5-30″ (3 sæt cams)
Trækvægte 30-80#
ATA Speed 340 fps
Vægt 4,0 pund
Let-Off 75%

PRISER
Prisen på en rå bue ligger på ca. 6835,- ved Danage.dk

GOHUNTING RATING: 0-5 STJERNER

4star – Design
4star – Finish
3star – Forgiveness
4star – Hastighed/Speed
2star – Tuningsmulighed/lethed
3star – Skydeegenskaber
5star – Trækkurve lethed
4star – Creep-tilgivelse
4star – takedown lethed
4star – Backwall
4star – Vibration
5star – Lavt støjniveau
4star – Vægt
4star – Balance
2star – Justering af træklgd.
3star – Fabriksstrenge kvalitet
4star – Byggekvalitet, opfattet
5star – Robusthed (Tage den med i vildmarken på en USD 50.000 jagt?)
3star – Egnethed som begynderbue
5star – Value for money

TOTAL: 76 stjerner ud af 100

 

Spyder-banner

5 comments

  • kresten justesen

    Har skiftet min PSE Stinger 3G ud med den omtalte Hoyt Spyder Turbo 34″……har ikke fortrudt og er vildt imponeret over hvad jeg har opnået i speed. Kan varmt anbefale buen.

    Træk og slip

  • Nicolaj Rexen

    Super fed test af Spyder Turbo, let læselig og meget detaljeret..
    P.S. Kommer der flere tests af 2013′ compound buer fra andre fabrikater? Eksempelvis Mathews? 🙂
    Thumbs up herfra!

    • Morten

      Hej Nicolai, tak for roserne 🙂
      Ja, der kommer test af Mathews Creed inden for en måneds tid og formentlig også et par Hoyt’er mere – bl.a. Element G3, Spyder30 og Charger 🙂

      Venligst,
      Morten

Skriv et svar til Nicolaj Rexen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skriv resultatet for at poste *